ESLA 12th European Congress of Speech and Language Therapy
Χορηγήθηκαν 2 ερωτηματολόγια σε παιδαγωγούς προσχολικής ηλικίας. Το πρώτο δημιουργήθηκε από τις Ερευνήτριες Ιωάννα Μπαχά και Εύη Ashley, και αφορούσε τις γνώσεις και την ικανότητα των παιδαγωγών να εντοπίσουν τις δυσκολίες των παιδιών με Διαταραχές Σίτισης, αλλά και τους τρόπους/στρατηγικές που χρησιμοποιούν. Οι απαντήσεις των παιδαγωγών συσχετίστηκαν με ένα 2ο ερωτηματολόγιο, το Strengths & Difficulties Questionnaire (SDQ-SR, Gomez et al. 2021) το οποίο εξετάζει προβλήματα συναισθηματικής φύσεως και συμπεριφοράς των παιδιών από 2-16 ετών. Η συσχέτιση αυτή αποσκοπούσε στην διερεύνηση μιας πιθανής συνοσηρότητας παιδιών με ΔΣ και προβλημάτων συμπεριφοράς.
Τα αποτελέσματα της έρευνας οδήγησαν σε σημαντικά συμπεράσματα:
- Η συσχέτιση των 2 ερωτηματολογίων δεν καθιστούσε στατιστικά σημαντικό αποτέλεσμα, ωστόσο αυτό ενδέχεται να οφείλεται στο μικρό δείγμα της έρευνας (μόνο 24 παιδιά και 13 παιδαγωγοί), επομένως καταδεικνύεται η ανάγκη για περαιτέρω έρευνα και διερεύνηση της τάσης που εντοπίστηκε αρχικά.
- Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι παιδαγωγοί όσον αφορά τη σίτιση των παιδιών προσχολικής ηλικίας εντοπίζονται κυρίως στην έλλειψη εξιδεικευμένης κατάρτισης και εκπαίδευσης τους, στην μειωμένη πληροφόρηση και γνώση γύρω από το θέμα των ΔΣ, τόσο των ίδιων όσο και των ευρύτερων επαγγελματιών υγείας, αλλά και στις απαιτήσεις της καθημερινότητας μέσα σε ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο (γρήγοροι ρυθμοί, μεγάλος όγκος παιδιών με διαφορετικές ανάγκες το καθένα, έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού ώστε να απευθυνθούν οι παιδαγωγοί αν χρειαστούν βοήθεια, δυσκολία επικοινωνίας και συνεργασίας με την οικογένεια).
Η παραπάνω έρευνα αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση και την ενημέρωση των παιδαγωγών όσον αφορά τις ΔΣ, αλλά και στην αναγκαιότητα της απαραίτητης εκπαίδευσης τους και στελέχωσης των παιδικών σταθμών με εξειδικευμένο προσωπικό, όπως και την έγκαιρη παραπομπή περιστατικών ΔΣ για θεραπευτική παρέμβαση.
Evi Ashley Speech & Language Therapist PhD candidate, University of Western Attica/Department of Education and Care in Early Childhood pashley@uniwa.gr
Gomez, R., Motti-Stefanidi, F., Jordan, S. et al. Greek Validation of the Factor Structure and Longitudinal Measurement Invariance of the Strengths and Difficulties Questionnaire-Self Report (SDQ-SR): Exploratory Structural Equation Modelling. Child Psychiatry Hum Dev 52, 880–890 (2021). https://doi.org/10.1007/s10578...
Το παρόν συντάχθηκε από τις Λογοθεραπεύτριες Ιωάννα Μπαχά και Εύη Ashley, Σεπτέμβριος 2024.